Normalt siger man jo, at offline markedsføring som annoncering i magasiner, aviser, outdoor bannere mm. ikke kan betale sig, hvis man har en online virksomhed. Et af argumenterne er, at der er meget lang vej fra en annonce, man har set, til man får startet computeren op og tastet en hjemmeside ind i sin browser eller søgefelt, og der kan ske mange ting undervejs, som gør at potentielle kunder glemmer budskabet.
Men i dag, hvor langt de fleste mennesker har en smartphone med permanent internet adgang, er der nogle fantastiske muligheder for at kombinere offline og online markedsføring. Den moderne forbruger bevæger sig nemlig helt ubesværet fra den ene platform til den anden og frem og tilbage mellem analog og digital. Og det kan sagtens udnyttes ved at integrere QR koder i budskabet på fysiske tryksager som brochurer og flyers mm. eller annoncer og plakater i det offentlige rum.
Det er dog en væsentlig forudsætning for succes, at denne kombination udformes med omtanke. Når man planlægger layoutet på sin tryksag, er det vigtigt, at budskabet er meget entydigt og nemt at afkode. Yderligere info om produktet kan downloades ved at scanne en QR kode, men her er det igen vigtigt, at det er MEGET tydeligt, HVAD kunden får ud af at scanne koden. Og sidst men ikke mindst, at man så leverer varen, når kunden så endelig har scannet koden, – Altså at man virkelig tilfører noget værdi, og giver kunden noget for deres ulejlighed med at scanne koden. Det kan f.eks. være:
- Ved lancering af et nyt livsstils produkt, kan en QR koden linke til en blændende video med en lækker præsentation af det nye produkt, hvor man tilfører ekstra brandvalue
- Eller link til opskrifter, hvis produktet er en madvare
- Link til tips og tricks, hvis produktet er af mere convenience karakter
- Man kan også tilbyde en rabat-kode, som kunden kan bruge næste gang, de handler i din webshop eller butik
- Link til en aktuel konkurrence, som man kan tilmelde sig ved at scanne QR koden
En QR-kode kan også integreres på plakater og skilte i det offentlige rum, så forbipasserende kan se ekstra indhold om budskabet, mens de er på farten eller står og venter på bussen eller toget.
QR koder og POS materiale
En anden mulighed er at integrere QR-koder i layoutet på instore POS materiale. POS står for ”Point of Sale” og består typisk af noget grafisk materiale, som skal fremme salget af et konkret produkt i en fysisk butik.
Instore POS materiale kan være produkt displays, standere, skilte, plakater, bannere mm. og er typisk udført i materialer som skilte karton, falcon board, opskummet PVC, stadur el.lign. Lette materialer som er nemme at håndtere og udskifte, når en kampagne er slut.
POS materiale ser man ofte i supermarkeder og stormagasiner, hvor store skilte eller kreativt udformede produkt displays skaber opmærksomhed omkring aktuelle sæsonvarer eller kampagnevarer på tilbud. Her er det oplagt at tilføje en QR-kode, hvor kunden kan få vigtig information eller ekstraordinære oplevelser ved at scanne koden, som kan motivere yderligere til køb af produktet.
En række undersøgelser viser, at op mod 80-90% af alle købsbeslutninger bliver truffet, når kunden står i butikken over for et konkret produkt, og at disse købsbeslutninger er baseret på rene impulskøb, hvor kunden bliver påvirket af effektivt POS materiale. POS materiale er således et effektivt redskab til at skabe både kendskab til produktet og købspræference hos kunderne. Det er dog vigtigt, at layoutet er iøjnefaldende i form og farvevalg, og at budskabet er enkelt og nemt at afkode og rammer målgruppen lige i hjertet. For kunden bliver bombarderet med mange budskaber og indtryk på en tur gennem et supermarked eller et indkøbscenter, så her er det afgørende at kunne skille sig ud fra mængden og fange kundens opmærksomhed.
Skriv et svar