Det er fantastisk nemt at sætte sig et mål. Egentlig skal du bare sige: Jeg vil gerne dit og dat. Men ligesom nytårsfortsætterne fra din champagnebrandert kun sjældent er langtidsholdbare, så bliver dine tilfældigt udråbte målsætninger kun til tomme ord, hvis du ikke arbejder aktivt med det.
SMART modellen er et super effektivt værktøj, der hjælper dig med at sætte fokus på dine mål, handle på dem og simpelthen nå i mål.
Gør dine mål til virkelighed
Du har sikkert mange drømme, ønsker eller visioner, som du virkelig brænder for skal blive til virkelighed. Hvis du bare læner dig tilbage i stolen, smækker fødderne op på bordet og sætter dig til at vente, så sker der ikke noget. Det ved du også godt. Jeg tegner bare lige billedet lidt ekstra tydeligt op. Så for at slå det fast med syvtommersøm: “Selv for at vinde i LOTTO skal du først op af stolen, ned i butikken og hive penge op af lommen for at købe et lod.”
Selvom du måske ikke bare sætter dig med benene oppe på bordet og afventer, at dine drømme bliver til virkelighed, så gør du det måske mentalt. For hvor meget har du egentligt arbejdet aktivt og fokuseret med dine enkelte målsætninger?
Hvis du vil nå i mål, så er du nødt til at have vurdere det realistiske i din målsætning, planlægge hvornår du skal være i mål og lægge en plan for vejen fra A til B. Det er her SMART modellen kommer på banen.
SMART modellen hjælper dig gennem fem trin, der sætter fokus på at udvikle og optimere din målsætning. Så lad os kigge lidt på, hvorfor den er så SMART.
Hvad er SMART modellen?
SMART modellen er et værktøj, der hjælper dig til at arbejde med dine målsætninger. Den består af følgende fem krav til dit mål, der skal være:
- Specifikt
- Målbart
- Attraktivt
- Realistisk
- Tidsbestemt
Du arbejder dig simpelthen gennem de enkelte trin et af gangen, indtil du til sidst har en skarpere, mere konkret og hamrende motiverende målsætning på plads.
Sådan bliver dit mål Specifikt
Nu skriver jeg to målsætninger for dig. Det første lever ikke op til det her krav, det er andet er bedre.
- målsætning
Jeg vil være en dygtig leder.
- målsætning
Jeg vil sætte fokus på nærværende ledelse og være tilgængelig for mine medarbejdere, fordi jeg vil øge trivsel og arbejde med et positivt arbejdsmiljø.
Det første eksempel svarer lidt til det nytårsfortsæt mange kender: Jeg vil være sund. Den sætning er blottet for specifikationer om, hvad det vil sige for lige netop dig at være sund. Det er et ønske. Og så længe du ikke gør det mere specifikt, så forbliver det en drøm.
I eksempel nummer to bliver målsætningen mere konkret og specifik. Der bliver beskrevet, hvad det at være en dygtig leder indebærer. Hvis du bare vil være en dygtig leder, så er der tusind forskellige måder at definere, hvad det vil sige, at være en dygtig leder.
Når du bliver mere specifikt, så tvinger du også dig selv til at definere, hvad det vil sige for dig at være en dygtig leder. Det gør hele arbejdet med at nå dit mål mere konkret.
Det specifikke er kun første trin i arbejdet med den stærke målsætning. Så du bliver endnu skarpere.
Sådan bliver dit mål Målbart
Hvornår er du i mål, og hvordan ved du det?
Hvis dit mål ikke er målbart, så ved du heller ikke, hvornår du har nået det. Hvis du kun vil arbejde med bedre trivsel og rammen for et positivt arbejdsmiljø, så er det jo i virkeligheden en uendelig opgave. Du kan altid gøre det bedre.
Derfor skal du definere en målstreg. I det her tilfælde kunne det være, at næste trivselsundersøgelse på arbejdspladsen eller dit team viser en positiv fremgang på 5 procentpoint på et parameter omkring et positivt arbejdsmiljø.
Så kunne din målsætning altså lyde:
Jeg vil gennem nærværende ledelse og tilgængelighed i hverdagen øge trivslen på arbejdspladsen med fem procentpoint i forhold til arbejdsmiljø.
Pointen i denne del af SMART modellen er, at du skal vide, hvornår du er i mål. Hvornår kan du lade champagnepropperne spring og fejre, at din ekstrafokuserede indsats har været det hele værd?
Sådan bliver dit mål Attraktivt
Din nye målsætning kræver tid og ressourcer, når der skal handling bag ordene. Det kræver, at du er motiveret for at kæmpe videre, selv når det går sløjt, og vejret er gråt. Derfor skal målet også være attraktivt for dig.
Det er vigtigt, at dit mål er attraktivt for dig og ikke for alle mulige andre. Hvis det er fordi, at din chef synes, at det er attraktivt for organisationen, at du hæver trivslen, så er det selvfølgelig fint nok at gøre det. Men du skal være personligt motiveret for at kæmpe kampen, ellers bliver drømmen ikke til et mål, som du når ude i virkeligheden.
Så hvad gør målet attraktivt for dig?
Hvis vi holder os til vores eksempel, så kunne målsætningen nu lyde således:
Jeg vil gerne være en vellidt leder, der står i spidsen for glade medarbejdere. Derfor vil jeg øge trivslen med fem procentpoint i forhold til trivsel på arbejdspladsen gennem nærværende og tilgængelig ledelse.
Her er det attraktive rent personligt at blive opfattet som en god leder. Du kan øge motivationen ved at give den et ekstra og mere specifikt skub. Du kan eksempelvis være motiveret for denne indsats, fordi du gerne vil stå stærkt til næste års lønforhandling eller vil være en stærk kandidat til en bestemt stilling.
Sådan bliver dit mål Realistisk
Har du faktisk det, der skal til for at nå dit mål? Har du den nødvendige opbakning fra dine nærmeste, har du de økonomiske ressourcer og hvad der ellers skal til, for at du kommer fra A til B?
Hvis du bare kaster dig hovedkuls ud i en overambitiøs målsætning, så får du en slem skuffelse den dag, hvor det begynder at gå rigtig trægt. Du skal ikke være uambitiøs, men du skal være realistisk. Det nu du for alvor skal udfordre din målsætning med alle de kritiske spørgsmål.
I forhold til eksemplet, så er det måske ikke strengt nødvendigt, at trivslen forbedres med fem procentpoint, men hvis det er realistisk, at du har de nødvendige ressourcer til at få det til at lykkedes, så skal du holde fast.
Du skal være ambitiøs og realistisk. Det er en svær balancegang, så hvis du sætter langsigtede mål, så skal du huske at lave en løbende opfølgning, så der stadig er en meningsfuld sammenhæng mellem mål og virkelighed.
Sådan bliver dit mål Tidsbestemt
Det er ufattelig vigtigt, at du har en deadline.
Hvis du ikke har en deadline, så kan du altid lige skyde opgaverne ud til en anden dag.
En deadline sikrer, at du får noget fra hånden. Den sikrer, at du faktisk er nødt til at tage fat om udfordringerne, kæmpe selvom motivaitonen er lav og knokle afsted, så det gør ondt.
Hvis du ikke skal nå noget, så når du det helt sikkert heller ikke.
Men igen så skal du være realistisk. Du skal give plads til det uforudsete, til pauserne og til resten af dine arbejdsopgaver. En deadline er vigtig, fordi den gør det muligt at planlægge, hvordan og hvornår du skal videre i processen frem mod dit mål. Men den skal død og pine også opfylde kravet om at være realistisk.
I forhold til vores eksempel, så kunne en deadline eksempelvis være næste trivselsundersøgelse. Hvis deadline på den måde ligger fast som en del af organisationen, så er det vigtigt, at du tilpasser ambitionerne.
Hvad er dit mål?
Nu er det din tur til at kaste dig over arbejdet med SMART modellen. Sæt dig ned og fokuser indsatsen på de mål, som du virkelig brænder for. Husk, at det altid er sjovere at nå 1 mål, end at misse 10.
Du kan læse mere om målsætning med SMART modellen på godprojektledelse.dk. som blandt andet drives af nogle danske antropologer.
Skriv et svar