Digital markedsføring er et meget spændende felt at arbejde inden for. Det skyldes både, at området ændrer sig hele tiden med nye funktioner, tjenester og måder at arbejde på – og så vil det for mange også være meget tiltalende, at du har en enorm jobsikkerhed inden for faget.
Der er nemlig et stort mismatch mellem antallet af personer, der arbejder med digital markedsføring og de virksomheder, der har behov for kompetencerne.
Mellemstore og store virksomheder hyrer selv folk ind og bureauerne har svært ved at finde dygtigt personale til at hjælpe med områder som konverteringsoptimering, søgemaskineoptimering, Google AdWords-optimering, annoncering på de sociale medier og meget mere.
Årsagen til at så få arbejder med det er, at der i Danmark ingen reel uddannelse findes. Undtagelsen er kurset i digital markedsføring, der udbydes alene til ledige som et 6 ugers kursus.
De fleste andre i faget er autodidakte – eller selvlærte.
Overvejer du at blive dygtigere til digital markedsføring? Vi ser her lidt på hvilke emner, du kan overveje at specialisere dig inden for:
Konverteringsoptimering
Du betaler for at få 100 brugere ind. Hvis 2 af dem konverterer går du i nul. Nu kan du vælge enten at se om du kan få dem ind billigere eller få flere af dem til at konvertere.
Det sidste er essensen af konverteringsoptimering. Du prøver at få flere personer til at gennemføre den ønskede handling på siden.
Den ønskede handling kan være fx at:
- Købe et produkt
- Tilmelde sig et arrangement
- Eller skrive sig op til at modtage nyt med et nyhedsbrev
Uanset hvad, så kan du med forskellige teknikker få flere af brugerne til at gøre netop det:
- Fjern støjende elementer som dele-knapper til sociale medier
- Skab tillid ved brugen af Trustpilot-anmeldelser eller omtaler i de store danske medier
- Vis hvilke personer der står bag siden; mennesker sælger til mennesker
Hvis det lykkes dig at øge antallet af konverteringer med bare 10-20 % er det enormt mange penge værd for virksomheden, du hjælper. Derfor kan du som ekspert inden for konverteringsoptimering også tage dig udmærket betalt.
Annoncering på de sociale medier
Facebook er verdens største sociale medie. De har enormt meget data om os som brugere. Derfor er Facebook også et spændende medie at annoncere på.
Det er dog ikke helt ligetil. Du skal lave annoncer, der overholder Facebooks retningslinjer samtidigt med, at du skal segmentere dine målgrupper meget stramt. Du skal også udnytte dine muligheder for at arbejde med remarketing til både tidligere besøgende på din hjemmeside og tidligere kunder for at få det maksimale ud af det sociale netværk.
Det er alt sammen noget, du kan få hjælp til af en ekspert i annoncering på de sociale medier. En af de spændende ting ved emnet er, at når først dine annoncer er sat op har du mulighed for løbende blot at udskifte målgruppen og derved hele tiden – uden et stort tidsforbrug – teste nye målgrupper. En af nøglerne til succesfuld annoncering på Facebook er at finde de rette målgrupper og blive ved med at køre på disse.
Du kan læse mere om annoncering på de sociale medier på online leadgenererings-bloggen leadsonline.dk.
Google AdWords
For mange danske virksomheder er Google AdWords fortsat den primære kanal til nye kunder.
Du har mulighed for at annoncere, når en potentiel kunde søger efter netop dit produkt eller ydelse. Du betaler en pris per klik. Det er derfor, konverteringsoptimering også er vigtigt – prisen per klik betyder mindre, hvis du blot konverterer mange af dine kunder direkte på siden.
Google AdWords kræver både forretningsforståelse og talforståelse. Du skal være skarp i Excel og kunne overskue store annoncekontoer.
Det er der kun få mennesker, der kan og dem er der derfor stor efterspørgsel efter. Bliver du dygtig til Google AdWords behøver du ikke at frygte for, hvad du dog skal leve af i fremtiden.
Skriv et svar