Kommunikationen i dag betyder alverden for, om man får succes med sin forretning i erhvervslivet. Kommunikation kommer i mange afskygninger som; tale, skrift, kropssprog osv. I en tid hvor verden i høj grad er globaliseret er det vigtigt, at man har de fornødne redskaber til, at afkode budskaber på tværs af kulturer. Læs med her for at få gode tips til god kommunikation.
Tal ordentligt!
Det giver nok sig selv for de fleste, at man opnår den bedste dialog, hvis man taler i en venlig og behagelig tone. Nå det så er sagt, er der stadig en del som er i tvivl om, hvordan man skaber forudsætningerne for den bedste mulige dialog.
Først og fremmest er det vigtigt at lytte. Mange har det for vane, at mens de står og hører på en anden person snakke, er de allerede selv begyndt at forberede, hvad de selv skal svare. Det er selvfølgelig en god idé, at forberede sit svar, så længe man ikke når at gøre det, inden vedkommende man snakker med, når frem til sin pointe. Derfor er det ligeledes vigtigt, at man ikke afbryder, da det giver modparten en følelse af, at man ikke er interesseret i hvad vedkommende har at sige.
Spørg ind til emnet. Det skal forstås på den måde, at når den person, du er i dialog med, er færdig med at snakke, så stil nogle opfølgningsspørgsmål. På den måde giver du vedkommende en følelse af, at i er på bølgelængde og dermed undgår at misforstår hinanden. Det giver også den anden person en indikation af, at du er interesseret i, hvad de har at fortælle dig.
Lad dialogen være objektiv. Det er naturligvis ikke alle samtaler som går lige gnidningsfrit. Ender samtalen op i en spids er det vigtigt, at du formår at holde dig dine argumenter indenfor samtaleemnet. Nogle folk har en tendens til at gå i forsvarsposition, hvilket resulterer i, at man begynder at køre på det personlige eller lignende.
Kropssproget er vigtigere, end du tror
Det er ikke alle som taler samme sprog, ligeledes er det ikke alle som er lige gode til at stave. Af de to årsager, er nonverbal kommunikation, altså kropssprog uhyre vigtigt, da det siger meget om menneskers personlighed uden, at personen måske tænker over det.
Øjenkontakt, øjenkontakt, øjenkontakt!. Det er selvfølgelig ikke fordi, at du skal nedstirre personen, som du konversere med. Når det så er sagt, er øjenkontakt ofte med til, at skabe en god kemi mellem mennesker, hvilket er med til at gøre kommunikationen mellem mennesker behagelig.
Tænk over dit kropssprog, da det har betydning for din fremtoning. Et godt råd er, diskret er efterligne den pågældende persons kropssprog, som du snakker med. Det har ofte den effekt, at samtalen bliver mere afslappet, hvilket skaber en indbyrdes fortrolighed.
HUSK skriftsproget
Hvad angår skriftsproget, er det ideelt at bevare en formel tone. Det gøres først og fremmest ved, at undgå at benytte sig af talesprog. modsat talesprog er skriftsproget mere gennemført, forstået på den måde, at man i talesprog ofte benytter sig af slang og ufuldstændige sætninger.
Skriftsprog bruges typisk i mailkorrespondancer. Et klassisk eksempel på skriftsprog kontra talesprog er, at man indleder sin mail med det omhandler… frem for at indlede med det er noget med… Ved at benytte den første frase frem for nummer to, fremstår man professionel og velformuleret.
Det afhænger selvfølgelig af, hvilken person der sidder i den anden ende og modtager mailen. Det er naturligvis vigtigt at personen forstår budskabet helt og holdent, men det er en meget god huskeregel, at benytte skriftsprog frem for talesprog i mails og lignende.
Kulturforskellene skal plejes
Såfremt at du har samarbejdspartnere eller kunder på tværs af kulturer, er det vigtigt ,at der tages hensyn til disse. De forskellige lande og kulturer har lige så forskellige normer og traditioner, som de har sprog og tolkes derfor ikke nødvendigvis på samme måde, som vi gør i norden.
Med disse råd i bagagen, er du klar til at indtage verden!
God kommunikation udgør i sandhed hjørnestenen for succes i forskellige aspekter af livet. Hvad enten det er i personlige relationer, professionelle miljøer eller endda sociale interaktioner, fremmer effektiv kommunikation forståelse, klarhed og gensidig respekt. Det sætter enkeltpersoner i stand til at formidle ideer overbevisende, løse konflikter i mindelighed og samarbejde effektivt mod fælles mål. Desuden, i nutidens indbyrdes forbundne verden, hvor forskellige perspektiver konvergerer, opstår Intelligent-Solution fra synergien af velkommunikerede tanker og ideer. Når mennesker kommunikerer åbent og ærligt, opbygger de ikke kun tillid, men baner også vejen for, at innovative og intelligente løsninger kan dukke op, som håndterer udfordringer effektivt og driver bæredygtige fremskridt. Derfor er det ikke kun fordelagtigt at dyrke gode kommunikationsevner, men også afgørende for at opnå succes i enhver bestræbelse.